Leikkikirjasto

Leikkiminen on kivaa!

Joskus on hyvä, että on ihan selvä voittaja. Toisaalta paremman maailman kannalta on tärkeää opetella ratkomaan ongelmia yhdessä ja voittamaan haasteet joukkueena. Kaikki ei tykkää juosta eikä jokainen malta pysähtyä miettimään pitkäksi aikaa- leikkejäkin kannattaa olla monenlaisia.

Lapset osaavat itsekin vaikka minkälaisia leikkejä. Jos aikaa jää voi aina leikkiä jonkun toiveleikin.


Näistä leikeistä voi valita sopivia. Myös vanhoja tuttuja leikkejä voi muunnella aiheeseen sopivaksi. Voisiko MAA-MERI LAIVA olla vaikka JUURET- RUNKO- LATVA?


SIIRTYMISLEIKKI - HUOMIOKÄVELY

Pyydä oppilaita tarkkailemaan kävelyn lomassa ympäristöä. Sopikaa merkki mistä kaikki pysähtyvät ja laittavat silmät kiinni.

Kun kaikilla on silmät kiinni pyydä näyttämään kädellä

missä on ohjaajan eli sinun kysymä asia (esim. kaatunut puu). Kun annat luvan silmät saa avata ja katsoa löytyykö oikea kohde.

YKSITYISKOHTIA LUONNOSTA

Otetaan pari. Molemmat lähtevät merkistä kiertämään lähellä olevaa luontoa noin 3 minuutin ajan. Tänä aikana tulisi löytää joku pieni yksityiskohta mikä itseään kiinnostaa tai kietoo.  Jollekin se voi olla kaunis kukka, jollakin lahopuu näyttää kiehtovalta. Jollekin pieni puunkolo voi olla mielenkiintoinen. Tämän jälkeen toinen pareista esittelee 1-2 min ajan omaa kohdettaan ja yrittää kertoa miksi hän valitsi juuri tämän. Toinen kuuntelee ja hän voi ainoastaan kommentoida sanalla AIVAN! Ja tämän jälkeen vaihdetaan rooleja. Eli nyt toinen on äänessä ja toinen vaan kuuntelee ja kommentoin AIVAN! Lopuksi jutellaan hetki mitä ajatuksia toisen yksityiskohta herätti, mutta sitä ei heti pystynytkään kertomaan. Mielenkiintoista.

MUR-LEIKKI

MURR! Esimerkiksi eläinlajikortit laitetaan maahan ryhmän nähtäville. Yksi leikkijä poistuu korttien luota ja ryhmä sopii sillä aikaa yhdessä, mikä lajeista on MURR! Kauempana ollut leikkijä palaa ja osoittaa sormella tai kepillä yhtä lajikorttia. Muut kertovat yhteen ääneen osoitettujen lajien nimet, kunnes vastaan tulee yhdessä sovittu laji eli MURR. Kaikki huutavat MURR! ja juoksevat sovitulle paikalle kilpaa. Arvuuttelija yrittää saada jonkun kiinni. Kiinni jääneestä tulee uusi arvuuttelija.


KUKA MINÄ OLEN?

(Sovellettu ohje Ulkoluokkaleikkikorteista Kyselyleikki, ulkoluokka.fi)

Lajikortit, joissa on teemaan sopivien eläinten tai kasvien kuvia kiinnitetään esimerkiksi pyykkipojalla leikkijöiden niskaan tai pipoon siten, että leikkijä ei näe sitä itse. Leikkijä voi myös pitää korttia itse otsallaan, niin että ei itse näe korttia. Kukin yrittää selvittää oman lajinsa toisilta kyselemällä. Leikkijät kävelevät sovitulla pelialueella ja yrittävät selvittää kuka hän on eli mikä laji on kyseessä. Kysymykset ovat sellaisia, joihin voi vastata vain kyllä, ei tai en tiedä. Esimerkiksi: "Olenko suurempi kuin jänis?" tai "Osaanko lentää?"

Leikkijä saa käydä kysymässä leikin ohjaajalta vinkkejä, mikäli ei keksi kuka hän on. Leikkiä voi leikkiä myös esimerkiksi lukumäärillä, taivaankappaleilla tai erilaisilla käsitteillä tms.

KIM-LEIKKI

Lajikortit laitetaan maahan esille kaikkien osallistujien nähtäväksi. Käydään eläinten ( tai kasvien) nimet läpi. Mitä enemmän kortteja on, sen haastavampi on peli. Lapset painavat mieleensä näkemänsä esineet ja sulkevat silmänsä. Yksi lapsista on kerrallaan leikin vetäjä ja hän poistaa yhden kortin ja kehottaa sitten osallistujia avaamaan silmänsä. Se, joka keksii ensimmäiseksi puuttuvan kortin, saa poistaa seuraavan kortin.


Lopuksi voi kysellä esim- oliko joukossa tuttuja tai vieraita eläimiä? Oliko jo eläimistä uhanalainen?

KOIRANÄYTTELY

Alkusanat osallistujille, joita pyydetään aluksi rinkiin: "Tervetuloa koiranäyttelyyn! Mukava kun teitä on noin sankoin joukoin paikalla.


Tänään olisi tarkoitus, että jokainen osallistuja esittelee oman koiransa. Tässä sinulle talutushihna, johon voit kiinnittää lemmikkisi, jotta se ei pääse karkuteille.Pian pääset kertomaan lemmikistäsi muille nimen ja muitakin lemmikinominaisuuksia."


Ohjaaja jakaa kaikille esim. villalanganpätkän, sellaisen, joka ylettyy maahan asti.

Osallistujia pyydetään etsimään ja kiinnittämään tähän hihnaan luonnosta löytämänsä keppi, kivi, oksa tms., josta tulee osallistujan lemmikki. Kun kaikki ovat takaisin ringissä, jokainen esittelee oman koiransa muille vuorollaan taluttaen koiraa näyttelyringissä. Esimerkiksi: Tässä on Valo. Valo on pieni mutta pippurinen kaverinnoutaja, joka noutaa kadonneen kaverin naapurista kotiin. Valo tykkää makkarasta ja jäätelöstä.


TEHDÄÄN MANDALA


Metsätaidetta tehdessä kerrataan aluksi jokaisenoikeuksista. Kun lähdetään keräämään taideteoksia varten materiaalia on hyvä muista miten puista emme katko oksia, irrota sammalta maasta vaan hyödynnämme materiaaleja, jotka löytyvät maasta jo irronneita. Talvella Madalan voi tehdä esimerkiksi vesiväreillä maalaamalla lumeen.

RAKENNETAAN ELÄIN

Rakennetaan hyönteinen, hämähäkki tai esim. peikko. Voidaan halutessa käyttää kehyksiä (esim. puun oksat ). Rakentelun voi halutessaan tehdä lakanan päälle. Ohjeena voi myös antaa, että hyödynnä metsässä olevia isoja kiviä, kantoja tai puunrunkoja.


HASSUT OLENNOT

Jokaisella on pari irtosilmiä/piirrettyjä silmiä. Etsitään silmille paikkoja, joissa silmät alkavat elää hassuina olentoina. Voidaan kuvata olennot. Olennoista voi kertoa tarinoita. Voidaan leikkiä myös ryhmän yhteisenä leikkinä, jossa jokainen käy viemässä aivan hipi hiljaa "omat silmänsä" yhteisesti sovitulle alueelle. Palataan aloituspaikalle. Kaikkien ollessa koossa jokainen lähtee etsimään mahdollisimman monta toisten tekemää hassua olentoa. Kuljetaan hiljaisesti eikä kerrota kun olento löytyy. Jätetään aina silmät kuitenkin omalle paikalleen, ei oteta mukaan. Kokoonnutaan takaisin aloituspaikalle ja keskustellaan montako hassu olentoa löydettiin. Lopuksi jokainen hakee "omat silmänsä" pois luonnosta.



SELÄT VASTAKKAIN - RAKENTELU

Istutaan maassa selät vastakkain. Kerätään sovittuja luonnonmateriaaleja molemmille samanlaisia saman verran. Toinen rakentaa luonnonmateriaaleista jonkin kuvion (voi olla esittävä, esim. kirjain tai ei esittävä. Tämän jälkeen rakentaja selittää toiselle kuinka kuvio rakennetaan - ohjelmointi selkein ohjein. Katsotaan kuinka onnistuttiin ja vaihdetaan rooleja.

AISTITEHTÄVÄ – LÖYDÄ PUU


Tehtävä tehdään pareittain. Toiselle laitetaan esim. huivi tai pipo silmien eteen. Pari vie hänet varoen lähialueen jonkin puun luo kertoen koko ajan miten kulkea. Ohjattava tunnustelee puuta. Palataan takaisin lähtöpaikkaan. Huivi tai pipo otetaan pois silmiltä ja henkilö yrittää löytää nyt oikean puun luo.

Lopuksi keskustellaan miltä tehtävä tuntui? Onko helpompi tehdä tutun vai tuntemattoman

kanssa? Millainen on luottamuksen merkitys tehtävässä?

METSÄPIILO

Valitaan leikkijöistä yksi, joka laskee yhdessä valitun puun luona esimerkiksi sataan kuuluvasti. Muut leikkijät piiloutuvat. Laskettuaan puun luona sataan, laskija eli etsijä ilmoittaa olevansa valmis. Hän yrittää etsiä katseellaan poistuneita. Jos hän tunnistaa jonkun, hän kutsuu nimellä leikkijän pois piilosta. Vain nimi kelpaa! Etsijä saa liikkua puun ympärillä niin, että hänen toinen kätensä on koko ajan kosketuksissa puuhun. Kun etsijä ei enää löydä ketään, huudetaan vielä piilossa olijoille esim.:"Piilon paljastus!" Tällöin vielä

piilossa olevat nousevat näkyville. Pelin voittaa se, joka on piiloutunut lähimmäksi etsijää, eikä häntä tunnistettu. Tietenkin etsijä voi myös voittaa pelin, jos tunnistaa kaikki paikaltaan.

KYLLÄ - EI -LAKANAT

Sovitaan reikälakanoiden kuvioiden merkitys, esim. kolmio kyllä, suorakulmio ei.

Jokaisella ryhmällä on oma lakana ja tennispallo.Tennispallo asetetaan lakanan keskelle.

Ohjaaja sanoo väitteen ja ryhmä yrittää saada (lakanasta kiinni pitäen, seisten) pallon vierimään oikeaan reikään.

Kysymykset voivat olla esim.:

kuu kiertää maapalloa? KYLLÄ vai EI

tammikuun jälkeen tulee maaliskuu? KYLLÄ vai EI


PaTu on toteutettu ELY-keskuksen valtionavustuksen turvin
  Vantaa 2023-2024
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita