Muistipeliturnaus

Kaikista ylä- ja alakoulun yhteisistä puuhista MUISTIPELITURNAUS on odotetuin ja puhutuin. Siksi suosittelemme lämpimästi kokeilemaan! Itse turnaus kestää vain kaksi tuntia alusta loppuun, mutta valmisteluissa menee aikaa.

Suurissa pinnistyksissä, kuten tässä, on erittäin oleellista muistaa PaTun VIISI ASKELTA. Ihan ensimmäiseksi pitää käydä linkistä kertaamassa mitä ne olivatkaan, ellette ole jo varsin kokeneita PaTuilijoita ja viisi askelta sujuu jo luonnostaan.

Meillä on toimittu näin:

SUUNNITTELU JA SOPIMINEN:

Muistipeliturnaus on meillä jo vuosittainen perinne.  Turnauspäivä asettuu maaliskuulle ja teema valitaan alakoulun kestävän tulevaisuuden teemojen mukaan. Tähän mennessä aiheita ovat olleet UHANALAISET ELÄIMET, NIITYT JA PÖLYTTÄJÄT sekä ARJEN TEOT PAREMMAN TULEVAISUUDEN PUOLESTA.

YLÄKOULULLA ryhdytään valmistautumaan heti joulun jälkeen tulevaan turnaukseen.

• ensin tarvitaan KORTIT valitun aiheen mukaan. Me olemme perinteisesti tehneet kortit itse, mutta mikään ei estä tekemästä kortteja yhdessä lasten kanssa. Ohjeet löytyvät täältä. Korttipakkoja tarvitaan Vierumäen kokoiseen kouluun (24 luokkaa) viisi tai kuusi kappaletta, joten askarreltavaa riittää!

• SARJAJAKO kannattaa sopia alakoulun open kanssa. Meillä 1- 2,luokkalaiset pelaavat toisiaan vastaan ja 3-5 luokkalaiset omassa sarjassaan toisiaan vastaan. Vierumäessä ei ole kuudensia luokkia.

• LOHKOJAOT ja AIKATAULUT vaativat pähkäilyä. Kannattaa kysyä liikunnanopettajlta apua, jos menee aivot solmuun! Kaikille pelaajille halutaan kuitenkin tarjota monta peliä, vaikkei voittoja tulisikaan. Tänä vuonna kaikki pelasivat ensin viisi peliä ja finaalikierrokselle pääsivät edustajat, joilla oli eniten voittoja runkosarjasta. Pienten sarjassa pelasimme semifinaalit vielä välissä, sillä kilpailu oli todella tasainen!

• TULOSTAULUKOT ja AIKATAULUT täytyy kirjoittaa suurille papereille, jotta jännittyneet kilpailijat voivat käydä ihmettelemässä niitä helposti. Kuka pelaa missä pöydässä milloin ja kuka on voittanut kenetkin? Turnaustunnelmaa!

• PALKINNOT pitää miettiä valmiiksi. Kumpaankin sarjaan tarvitaan voittajaluokalle suuri palkinto. Herkut ovat aivan hyvä vaihtoehto, mutta myös esimerkiksi retki kylään yläkoululle leipomaan mokkapaloja isojen kanssa ilahduttaa varmasti. PIKKUPALKINTOJA pitää varata myös. Niitä voi antaa sisukkuudesta, rohkeudesta, reilusta pelistä, iloisuudesta, hienosta asenteesta jne. KUNNIAKIRJOJA on helppo tehdä valmiiksi ja ne ovat usien saajalleen tärkeitä.

• ROOLIT kannattaa sopia hyvissä ajoin. Isoista tarvitaan tuomareita, virkailijoita ja yleisiä apulaisia

ALAKOULULLA on omat valmistautumiset:

• luokat valitsevat EDUSTAJAN turnaukseen haluamallaan tavalla

• opettajat VARAAVAT liikuntasalin tai muun sopivan tilan turnauspäiväksi

• opettajat miettivät mistä saadaan kannettua PÖYDÄT JA TUOLIT saliin

TURNAUSPÄIVÄNÄ on yleensä KIIRE! Yläkoululaisten kannattaa saapua alakoululle viimeistään tuntia ennen turnauksen alkua. Itse turnaus on kestänyt reilun kaksi tuntia. Sen jälkeen olemme saaaneet syödä alakoululla

• Ensin laitetaan turnauspaikka kuntoon. Tuolit, pöydät, odottelijoille esim patjat, aikataulut jne esille

• Kun pelaajat saapuvat kannattaa ihan ensimmäiseksi laittaa jokaiselle pelaajalle maalarinteipillä LUOKKATUNNUS (esim 1A) paitaan. Silloin on helpompi varmistaa, että oikeat ihmiset pelaavat oikeissa pöydissä. On nimittäin käynyt niinkin että jännittynyt osallistuja on vallan unohtanut millä luokalla on.

• Ennen alkua alakoulun opettaja tai joku yläkoululaisista kertaa rauhallisesti ja selkeästi OHJEET. Myös yläkoululaisten kannattaa kuunnella tarkkaan, sillä aika usein joku pienistä haluaa vielä kerran varmistaa mitä pitikään tehdä.

• kun pelit alkavat yritetään pitää KUNNIOITTAVA HILJAISUUS salissa. Jos omaa vuoroa odottava pelaaja ei millään malta olla hiljaa kannattaa hänet käydä haastamassa lämmittelypeliin. Silloin voi jutella myös korttien aiheesta rauhallisella äänellä. Kokemuksemme on, että pienille pelaajille kahden tunnin turnaus on aika pitkä aika olla hiljaa ja rauhassa varsinkin, kun ollaan LIIKUNTAsalissa.

• Voittajaluokkien ratkettua seuraa palkintojenjako. Jos koulun aikuisille sopii, voitte käydä KUULUTTAMASSA koulun keskusradiosta voittajaluokat ja pienempiä palkintoja saaneet. Muistakaa kiittää koulua hienosta turnauksesta!

Turnauksen järjestäminen saattaa ensimmäisellä kerralla aiheuttaa harmaita hiuksia. Tekemällä kuitenkin oppii ja seuraava kerta on jo paljon helpompi!

Me olemme perinteisesti järjestäneet turnauksen yhteyteen PIIRUSTUS- ja KIRJOITUSKILPAILUN palkintojenjaon. Siitä lisää tästä linkistä.

Seuraava seikkailu