Sademetsä lähikaupassa

Jos kauppaan haluat mennä nyt, sä takuulla yllätyt…

Uskallan väittää, että koulunne lähellä on vähintään yksi kauppa. Kaupassa käy suunnilleen kaikki. Kaupassa tehdään päätöksiä; ostaisko ton suklaapatukan vai sittenkin tämän? Otanko perunamuussiainekset pakastimesta vai pottulaarista? Uskallanko maistaa jotain uutta vai valitsenko tuttua? Kun tehdään päätöksiä vaikutetaan maailmaan- aina.

Ruoka nostattaa suuria tunteita! Taitaa olla yleinen harhaluulo, että parempaa tulevaisuutta rakentava ruoka on väistämättä pahaa ja tylsää. Ihan kuin ei olisi muuta vaihtoehtoa kuin olla joko täysvegaani tai olla välittämättä lainkaan.

Kerran keksimme kuudesluokkalaisten kanssa tempauksen Korson K-marketin aulaan. Meidän tempaus liittyi sademetsien suojeluun ja sen nimeksi tuli PALMUÖLJYTÖN PERJANTAI. Halusimme kertoa ihmisille, että on paljonkin väliä sillä mitä kaupasta ostetaan. Moni ei tunnu tietävän, että esimerkiksi banaaneja, sipsejä, suklaata ja kalapuikkoja on monenlaisia. Toiset tuhoavat sademetsiä ja toiset eivät, vaikka pussit ja paketit ensinäkemältä näyttävät ihan samoilta. Mutta onko mauissa oleellista eroa? Voiko myös sademetsäystävällisillä herkuilla oikeasti HERKUTELLA?

Saimme kauppiaalta luvan laittaa aulaan pöydän ja kerätä siihen palmuöljyttömiä tuotteita kaupasta ihmisten maisteltaviksi. Valitsimme lähinnä sipsejä ja herkkuja. Sitten jututimme ihmisiä, jotka tulivat maistelemaan herkkuja. Kerroimme, miski palmuöljy on huono juttu. Meillä oli myös julisteita ja tietolappusia.Tarjouduimme mukaan kauppaan lukemaan paketteja ja kerroimme miten paketista näkee missä on palmuöljyä ja missä ei.

Tällä kertaa kampanjan idea lähti kuudesluokkalaisilta. Pyysimme mukaan myös kahdeksasluokkalaisia, koska jotkut faktatiedoista olivat hirveän vaikeita ymmärtää. Yhteistyöllä siitäkin selvittiin!

Loppujen lopuksi meidän porukka auttoi monessa muussakin asiassa ihmisiä. Varsinkin seniorikansalaiset ymmärsivät heti ottaa avun vastaan ja oppilaat lähtivät kauppaan mukaan lukemaan pieniä tekstejä, kurottelemaan ylähyllyille, kumartelemaan pakastealtaisiin ja lopulta myös kantamaan ostokset kotiovelle saakka.

Kaikki saivat sipsejä ja mahtavan kokemuksen.

Jälkikäteen saimme paljon hyvää palautetta. Ilmeisesti nuorisolaumat kaupan aulassa keskellä koulupäivää eivät ihan aina ole vain ja ainoastaan ilahduttava asia aikuisten silmissä. On todella tärkeä näyttää, että kyllä yläkoululaisetkin osaavat olla varsin hurmaavaa väkeä.

Linkistä lisätietoa koko projektista

Palmuöljystä faktatietoa esim WWF