Oppitunti luokassa / lasten oikeudet

LASTEN OIKEUDET

YK eli yhdistyneet kansakunnat ovat olleet sitä mieltä, että tarvitaan sopimus joka turvaa lasten ihmisoikeudet ja sen pohjalta on syntynyt sopimus lapsen oikeuksista. Sopimus on tehty vuonna 1959. Oikeuksia on mm. oikeus mielipiteeseen. Oikeus turvallisuuteen. Oikeus käydä koulussa. Oikein saada riittävästi ravintoa. Oikeus leikkiin.

Lapsilla on oikeus hyvään tulevaisuuteen.

Kysymyksiä yhteiseen pohdintaan

• Mitä TULEVAISUUS tarkoittaa?

• Mitä OIKEUS tarkoittaa?

• Millainen maailma on 5 vuoden tai 10 vuoden kuluttua TOIVOTTAVASTI?

• Mitä maapallolle nyt kuuluu?

• Mitä pitää tehdä tai mitä pitää suojella, että maapallo voi hyvin nyt ja tulevaisuudessa?

Alkuun voidaan todeta, että

• Jokaisen lapsen pitää uskaltaa unelmoida

• Parempi maailma on mahdollinen

• Kaikkia tunteita saa tuntea tulevaisuudesta. (saa tuntea pelkoa, jännitystä, iloa, odotusta, toivoa, epävarmuutta ja hämmennystä). Myös aikuiset ja nuoret kokevat monenlaisia tunteita tulevaisuudesta.

Katsotaan aluksi video: Sinäkin voit toimia luonnon puolesta https://www.luonnonkirjo.fi/fi-FI/Mita_sina_voit_tehda

TSEMPPARIKORTIT

Tehdään maapallolle tai jollekin sen osalle tsempparikortit. Kuka tai mikä tarvitsee mielestäsi erityisesti voimia ja tsemppiä? Kenelle tai mille haluat sanoa; minä olen sinun puolellasi! Minä välitän!

Välineet:

• erivärisiä ja -kokoisia kartonkeja tai papereita

• kuvia maapallosta, luonnosta, kasveista, ihmisistä malliksi (tai tietokone, jolta voi katsoa mallista)

• Tusseja, värikyniä ja liituja

Lopuksi ihastellaan kortteja ja luetaan terveisiä maapallolle luokassa tai kuuluttamalla koko koululle.

Jatkoehdotus; miten olisi koko koulun haastaminen korttikisaan samoilla ohjeilla esimerkiksi ystävänpäivän kunniaksi? Kortit voisi laittaa esille ilmoitustaululle. Silloin kaikki näkisi, että ihmiset välittävät.

Seuraava oppitunti