Oppitunti ulkona / jokaisen oikeudet

SIIRTYMISLEIKKI - HUOMIOKÄVELY

Pyydä oppilaita tarkkaile kävelyn lomassa ympäristöä. Sopikaa merkki mistä kaikki pysähtyvät ja laittavat silmät kiinni.

Pysähdy ohjaajan merkistä, laita silmät kiinni. Nyt pyydä näyttämään kädellä missä on ohjaajan eli sinun kysymä asia (esim. kaatunut puu). Kun annat luvan silmät saa avata ja katsoa löytyikö oikea kohde.

MITÄ OVAT JOKAISEN OIKEUDET?

Jokaisenoikeuksilla tarkoitetaan jokaisen oikeutta käyttää luontoa siitä riippumatta, kuka omistaa alueen tai on sen haltija. Luonnon käyttämiseen jokaisenoikeuksien sallimissa rajoissa ei siis tarvita maanomistajan lupaa eikä oikeuksien käyttämisestä tarvitse maksaa mitään.

Jokaisenoikeudella toimiminen ei saa aiheuttaa vähäistä suurempaa haittaa maanomistajalle, maankäytölle tai luonnolle.

Nyt tulee väitteitä jokaisen oikeudella saat tai et saa. Valitaan kaksi puuta tai vaikka kaksi isoa kiveä, joista toinen on oikeus tehdä ja toinen ei saa tehdä. Mene sen puun tai kiven viereen joka mielestäsi vastaa oikein kysymykseen.

Esimerkki jokaisen oikeudella saa ratsastaa maastossa? KYLLÄ

Joka paikassa saa kalastaa ja onkia vapaasti? EI

Lisää kysymyksiä voit poimia alta.

Jokaisenoikeudella saat

• liikkua jalan, hiihtäen ja pyöräillen luonnossa, kuten metsissä, luonnonniityillä ja vesistöissä

• ratsastaa maastoa vahingoittamatta

• oleskella ja yöpyä tilapäisesti alueilla, joilla liikkuminenkin on sallittua

• poimia luonnonmarjoja, sieniä ja rauhoittamattomia kasveja

• veneillä, uida ja kulkea jäällä

• onkia ja pilkkiä

• onkiminen ja pilkkiminen on kielletty joissakin vesistöissä (mm. vaelluskalavesistöjen koski- ja virta-alueet). Rajoitukset voi tarkistaa osoitteesta kalastusrajoitus.fi.

Jokaisenoikeudella et saa

• haitata maanomistajan maankäyttöä

• kulkea pihamailla, istutuksilla tai viljelyksessä olevilla palloilla

• kaataa tai vahingoittaa kasvavia puita

• ottaa kuivunutta tai kaatunutta puuta

• ottaa sammalta tai jäkälää

• tehdä avotulta toisen maalle

• häiritä kotirauhaa esimerkiksi leiriytymällä liian lähelle asumuksia ja meluamalla

• roskata ympäristöä

• ajaa moottoriajoneuvolla maastossa

• häiritä tai vahingoittaa lintujen pesiä ja poikasia

• häiritä eläimiä

• päästää koiraa yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueella, kunnostetulle ladulle tai urheulukentälle

• pitää koiraa kytkemättömänä taajama-alueella, kuntopolulla tai toisen alueella

• kalastaa ja metsästää ilman asianomaisen lupia

• katso kartasta (kalastusrajoitus.fi), mitkä alueet ovat yleiskalastusoikeuksien ulkopuolella

METSÄ ON MONELLE KOTI

Kysymys oppilaille: Mitä eläimiä olette nähneet tai kuulleet asuvan tässä metsässä?

Nyt lähdetään liikkumaan hitaasti ja katsomaan ympärille ja kuvitellaan hassuja olentoja tänne metsään. Tehdään yhdessä hassujen olentojen metsä.

HASSUT OLENNOT

Jokaisella on pari irtosilmiä/piirrettyjä silmiä. Etsitään silmille paikkoja, joissa silmät alkavat elää hassuina olentoina. Voidaan kuvata olennot. Olennoista voi kertoa tarinoita. Voidaan leikkiä myös ryhmän yhteisenä leikkinä, jossa jokainen käy viemässä aivan hipi hiljaa "omat silmänsä" yhteisesti sovitulle alueelle. Palataan aloituspaikalle. Kaikkien ollessa koossa jokainen lähtee etsimään mahdollisimman monta toisten tekemää hassua olentoa. Kuljetaan hiljaisesti eikä kerrota kun olento löytyy. Jätetään aina silmät kuitenkin omalle paikalleen, ei oteta mukaan. Kokoonnutaan takaisin aloituspaikalle ja keskustellaan montako hassu olentoa löydettiin. Lopuksi jokainen hakee "omat silmänsä" pois luonnosta.

Loppuun kysymys:

- osaatko nyt joitakin jokaisenoikeuksia?

- miltä tuntui liikkua hiljaa metsässä?

- löytyikö hyviä paikkoja hassuille hahmoille?

- jos juuri keksimäsi otus saisi määrätä yhden säännön ihmisille, mikä se olisi?

- miksi sääntöjä ja ihmisten yhteisiä sopimuksia tarvitaan?

Seuraava oppitunti