Oppitunti ulkona / mikä eläin?

MIKÄ ELÄIN

Kun saavutaan metsään etsitään kohta missä voidaan leikkiä yhdessä.

KUKA MINÄ OLEN? Mikä eläin minä olen?

(Sovellettu ohje ulkoluokka-leikkikorttit / Kyselyleikki, ulkoluokka.fi)

Lajikortit, joissa on teemaan sopivien eläinten tai kasvien kuvia kiinnitetään

esimerkiksi pyykkipojalla leikkijöiden niskaan tai pipoon siten, että leikkijä ei näe sitä itse. Leikkijä voi myös pitää korttia itse otsallaan, niin että ei itse näe korttia. Kukin yrittää selvittää oman lajinsa toisilta kyselemällä. Leikkijät kävelevät sovitulla pelialueella ja yrittävät selvittää kuka hän on eli mikä laji on kyseessä. Kysymykset ovat sellaisia, joihin voi vastata vain kyllä, ei tai en tiedä. Esimerkiksi: "Olenko suurempi kuin jänis?" tai "Osaanko lentää?"

Leikkijä saa käydä kysymässä leikin ohjaajalta vinkkejä, mikäli ei keksi kuka hän on. Leikkiä voi leikkiä myös esimerkiksi lukumäärillä, taivaankappaleilla tai erilaisilla käsitteillä tms.

Vaihtoehto 1.

Tämän jälkeen oppilaat jaetaan ryhmiin ja pelataan luontoaliasta. Tähän voi ottaa valmiiksi paperille kirjoitettuja sanoja tai valmiin Alias luonto tai valmiiksi printattavat kortit.
Nämä valmiit sanat liittyvät luontoon ja soveltuvat 5.-6.lk

Luontoalias 1.   Luontoalias 2.

Vaihtoehto 2.

Oppilaat jaetaan ryhmiin ja jokaiselle ryhmälle annetaan oma eläin esim. hyönteinen, jonka heidän tulisi tehdä luonnonmateriaalaista. Kun jokainen ryhmä on valmis käydään yhdessä katsomassa rakennettu eläin ja yritetään arvata se.

Seuraava oppitunti